Siirry pääsisältöön
Jos jatkat tämän verkkosivuston selaamista, hyväksyt käytäntömme:
  • Digicampus.fi- oppimisympäristön käyttöehdot
Jatka
x
Sivuston logo
  • Etusivu
  • Digicampuksen huoltokatkot
    HUOLTOKATKO JOKA KUUKAUDEN 3. MAANANTAI Järjestelmä on kyseisenä ajankohtana poissa käytöstä! Seuraavat huoltokatkot: 15.09.2025 klo 07.00-09.00 20.10.2025 klo 07.00-09.00 17.11.2025 klo 07.00-09.00 15.12.2025 klo 07.00-09.00 19.01.2026 klo 07.00-09.00 16.02.2026 klo 07.00-09.00 16.03.2026 klo 07.00-09.00 20.04.2026 klo 07.00-09.00 18.05.2026 klo 07.00-09.00 15.06.2026 klo 07.00-09.00
  • Tukipalvelu
  • Lisää
Kategoriat
Korkeakoulujen yhteiset kurssit Kaikille avoimet kurssit / MOOC Korkeakoulujen kurssit DigiCampus-koulutukset ja demot
Suomi ‎(fi)‎
English ‎(en)‎ Suomi ‎(fi)‎ Svenska ‎(sv)‎
Kirjaudu
Etusivu Digicampuksen huoltokatkot Tiivistä Laajenna
HUOLTOKATKO JOKA KUUKAUDEN 3. MAANANTAI Järjestelmä on kyseisenä ajankohtana poissa käytöstä! Seuraavat huoltokatkot: 15.09.2025 klo 07.00-09.00 20.10.2025 klo 07.00-09.00 17.11.2025 klo 07.00-09.00 15.12.2025 klo 07.00-09.00 19.01.2026 klo 07.00-09.00 16.02.2026 klo 07.00-09.00 16.03.2026 klo 07.00-09.00 20.04.2026 klo 07.00-09.00 18.05.2026 klo 07.00-09.00 15.06.2026 klo 07.00-09.00
Tukipalvelu Kategoriat
Korkeakoulujen yhteiset kurssit Kaikille avoimet kurssit / MOOC Korkeakoulujen kurssit DigiCampus-koulutukset ja demot
  1. Etusivu
  2. Kurssit
  3. Korkeakoulujen yhteiset kurssit
  4. Psykonet-verkosto
  5. Perustutkintokoulutus
  6. Aineopintojen kurssit ja muut kurssit
  7. SysCogNeuro
  8. Kurssikuvaus

Kurssin kuvaus

Takaisin kurssin etusivulle

Systems and Cognitive Neuroscience

  • Opettaja
    Sara Lindholm


Et ole kirjautunut. (Kirjaudu)
Sivuston käytänteet
Saavutettavuusseloste

Tukipalvelu

Työpöytä
  • Digicampuksen huoltokatkot
    • HUOLTOKATKO JOKA KUUKAUDEN 3. MAANANTAI
    • Järjestelmä on kyseisenä ajankohtana poissa käytöstä!
    • Seuraavat huoltokatkot:
    • 15.09.2025 klo 07.00-09.00
    • 20.10.2025 klo 07.00-09.00
    • 17.11.2025 klo 07.00-09.00
    • 15.12.2025 klo 07.00-09.00
    • 19.01.2026 klo 07.00-09.00
    • 16.02.2026 klo 07.00-09.00
    • 16.03.2026 klo 07.00-09.00
    • 20.04.2026 klo 07.00-09.00
    • 18.05.2026 klo 07.00-09.00
    • 15.06.2026 klo 07.00-09.00
  • Tukipalvelu
  • Suomi ‎(fi)‎
    • English ‎(en)‎
    • Suomi ‎(fi)‎
    • Svenska ‎(sv)‎
Työpöytä

Lohkot

Welcome to the course Systems and Cognitive Neuroscience!

logo


You'll find your completion progress bars in this side drawer; access it whenever you want to check your progress on the course!

This course has been created together with many universities, see the list of content creators below:

Content created by

Course planning board

  • Juha Voipio
  • Juha Salmitaival
  • Anni Kinnari (Coordinator, Communication)
  • Sara Lindholm (Coordinator, Chief editor)

Content created by

  • Aarni Seppänen (Aalto)
  • Anni Nora (Aalto)
  • Heikki Tanila (UEF)
  • Henna-Kaisa Wigren (UH)
  • Henry Railo (UTU)
  • Iiro Jääskeläinen (Aalto)
  • Ilkka Nissilä (Aalto)
  • Jan Wikgren (JYU)
  • Jari Hietanen (TAU)
  • Jenni Uimonen (UH, HUS)
  • Jouni Tuisku (UTU)
  • Juha Salmitaival (UH, Aalto)
  • Juha Voipio (UH)
  • Jukka Leppänen (UTU)
  • Jussi Tiihonen (Aalto)
  • Kimmo Alho (UH)
  • Kristian Donner (UH)
  • Kuu Ikäheimo (UH)
  • Lari Vainio (UH)
  • Linda Henriksson (Aalto)
  • Maija Castrèn (UH)
  • Mari Tervaniemi (UH)
  • Marijn van Vliet (Aalto)
  • Marja-Liisa Halko (UH)
  • Matti Airaksinen (UH)
  • Mia Liljeström (Aalto)
  • Miiamaaria Kujala (JYU)
  • Mika Koivisto (UTU)
  • Miriam Nokia (JYU)
  • Patrik Wikman (UH)
  • Pauli Turunen (UH)
  • Petri Ala-Laurila (UH, Aalto)
  • Petri Hyytiä (UH)
  • Piia Astikainen (JYU)
  • Riikka Möttönen (UH)
  • Riitta Salmelin (Aalto)
  • Satu Saalasti (UH)
  • Siiri Laari (UH, HUS)
  • Soila Kuuluvainen (UH)
  • Teppo Särkämö (UH)
  • Thorbjörn Sievert (JYU)
  • Timo Roine (Aalto)
  • Vesa Putkinen (UTU)
  • Viljami Salmela (UH)

Funding partners

  • University of Helsinki
  • Helsinki Brain&Mind

In collaboration with

  • Aalto University
  • Helsinki Brain&Mind
  • Psykonet network
  • University of Eastern Finland (UEF)
  • University of Helsinki (UH)
  • University of Jyväskylä (JYU)
  • University of Tampere (TAU)
  • University of Turku (UTU)

Please provide feedback!


Learning outcomes

Prerequisites

Successful studying of the course requires basic knowledge in at least some of the following fields: neurobiology/neuroscience, psychology, cognitive science, neuroscience related biomedical engineering.

Learning objectives and outcomes

The course provides a comprehensive introduction to the interdisciplinary field of systems and cognitive neuroscience and a good basis for further studies in the field. Students learn the rationale of research as well as experimental methods and approaches, concepts and theoretical frameworks that are common in the field. After successful completion of the course, students have gained knowledge and understanding in what follows:

  • conceptual and theoretical frameworks of cognitive neuroscience
  • cellular functions and neuroanatomy (basics needed to study the course)
  • brain imaging and behavioral methods used for studying cognitive functions
  • sensory systems processing of sensory information
  • how emotions are enabled by the brain and imaged in cognitive research
  • executive actions and control of behavior, and the underlying brain mechanisms
  • basics of the neurophysiology of sleep
  • processing of social information and neural systems involved in social interaction
  • neural basis of language functions
  • storing and processing information in memory

  • Content

    Course modules cover the following topics:

  • What is systems and cognitive neuroscience?
  • Principles of neuronal function and neuroanatomy: Neurons and glial cells, chemical and electrical signaling in the brain. Brain anatomy: major brain tracts, functional cortical areas, brain topology.
  • Brain imaging methods: MEG, EEG, TMS, fMRI, DTI, NIRS, PET. Behavioral methods: experimental methods, questionnaire methods. Analysis and interpretation of data.
  • Sensory systems: vision, hearing, tactile and proprioceptive senses, chemical senses.
  • Selective processing of incoming information: attention; disorders of attention.
  • Emotions in the brain; and how emotions are studied using neuroimaging methods.
  • Storing and processing information in memory: types of memory, neural basis of memory, emotions and memory.
  • Executive actions and control of behavior: Deficits in executive functions. Neural systems of reward, decision making, motor control, visual cues and the control of movement.
  • Sleep: circadian rhythm, vigilance states, brain processes during sleep.
  • Neuronal processes underlying social interaction and cooperation: face perception, social cues, social brain networks. Developmental disorder of social interaction.
  • Brain and language. Music.