Course description

G-STEAM on lyhenne sanoista Green/vihreä/kestävä kehitys, Science/tiede, Technology/teknologia, Engineering/insinööritaidot, Art/taide ja Mathematics/matematiikka. G-STEAM opetuskokonaisuus kehittää opiskelijoiden kykyjä hyödyntää poikkitieteellistä tietoa ja ajattelua todellisten käytännön ongelmien ratkaisemiseksi ja tulevaisuuden epävarmuuden kohtaamiseksi kestävän kehityksen näkökulmista. STEAM-koulutus tarjoaa poikkitieteellisiä näkökulmia kestävän kehityksen ongelmien käsitteelliseen ekologiseen, sosiaaliseen, taloudelliseen ja kulttuuriseen ulottuvuuteen. Se kehittää myös uusia menetelmiä tuottaa tietoa ja ratkaisuja kestävän kehityksen kysymyksiin. Green/vihreä kestävänä kehityksenä kietoutuu STEAM-tieteidenväliseen oppimiseen ja tarjoaa opiskelijoille todellisia kysymyksiä ja ongelmia STEAM-tiedon ymmärtämiseen. Vielä tärkeämpää on, että se kehittää STEAM-oppimisen kulttuuria ja ajattelumallia, jossa opiskelijat huomioivat kestävän kehityksen oppimisprosessissa, ongelmanratkaisussa, käytännön kokeiluissa ja tulevan kehityksen visioinnissa. 

 

  • G-STEAM dynaamisena ja merkityksellisenä konseptina ja G-STEAM taidot työelämätaitoina
  • G-STEAM:in merkitys tieteiden välisenä ja yhteistyöhön perustuvana pedagogiikkana perusopetuksen uudistamisessa kestävän kehityksen mukaisesti
  • Pedagogiset lähetysmistavat (ongelmalähtöinen ja tutkiva oppiminen) ja G-STEAM opetuksen käytännöt kestävän kehityksen integroimiseksi perusopetukseen 
  •  G-STEAM:in ja kestävän kehityksen oppimisympäristöjen merkitys opiskelijoille 
  •  Osallistaminen G-STEAM:iin ja kestävään kehitykseen työyhteisössä kestävää kasvua tukevana ja edistävänä toimijana

 

Oppimistavoitteet: 

 

  1. Ymmärtää G-STEAM-koulutuksen tavoitteet, luonteen, sisällön ja menetelmät (G-STEAM/Green/vihreä,kestävä kehitys, tiede, teknologia, insinööritaidot, kuvataide, matematiikka) 
  2. Ymmärtää G-STEAM opetuksen tärkeänä pedagogisena ja opetussuunnitelman uudistamisen lähestymistapana kestävän kehityksen opetuksessa peruskoulussa 
  3. Saa valmiuksia kehittää ja soveltaa G-STEAM opetusta kestävän kehityksen mukaisesti perusopetuksessa 
  4. Ymmärtää G-STEAM:in monitieteellisen näkökulman merkityksen kestävään kehitykseen liittyvässä tieteellisessä keskustelussa ja tulkinnassa

 

 

English

G-STEAM is an acronym for Green/Sustainable Development, Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics. The G-STEAM educational framework develops students' abilities to utilize interdisciplinary knowledge and thinking to solve real practical problems and face future uncertainties from the perspectives of sustainable development. STEAM education offers interdisciplinary perspectives on the conceptual ecological, social, economic, and cultural dimensions of sustainable development problems. It also develops new methods to produce knowledge and solutions to sustainable development issues. Green as sustainable development intertwines with STEAM interdisciplinary learning and offers students real questions and problems for understanding STEAM knowledge. More importantly, it develops a culture and mindset of STEAM learning, where students consider sustainable development in the learning process, problem-solving, practical experiments, and envisioning future development.

  • G-STEAM as a dynamic and meaningful concept and G-STEAM skills as workplace skills.

  • The importance of G-STEAM as an interdisciplinary and collaborative pedagogy in reforming basic education in line with sustainable development.

  • Pedagogical approaches (problem-based and inquiry-based learning) and G-STEAM teaching practices for integrating sustainable development into basic education.

  • The importance of G-STEAM and sustainable development learning environments for students.

  • Involvement in G-STEAM and sustainable development in the workplace as an actor supporting and promoting sustainable growth

Learning objectives: 

  1. Understands the objectives, nature, content, and methods of G-STEAM education (Green/Sustainable Development, Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics).

  2. Recognizes the importance of G-STEAM teaching as a significant pedagogical approach and curriculum reform method in sustainable development education in primary education.

  3. Acquires the skills to develop and apply G-STEAM teaching in accordance with sustainable development in primary education.

  4. Understands the significance of G-STEAM's interdisciplinary perspective in the scientific discussion and interpretation related to sustainable development.

 

Intended students: The course mainly concerns mainly student teachers and in-service teachers. But anyone interested in the topic could participate in the course as well.

  • Lärare
    Sanna Rantanen, Xiaoshan Huang
Kotiorganisaatio/hanke: Turun yliopisto